Az altenbergi textilek
Szerző: Bendzsuk Krisztina
A következő témával a középkorba kirándulunk, és megcsodálunk egy olyan hímzéstechnikát, amellyel látszólagos egyszerűsége dacára műremekeket hoztak létre készítőik - ráadásul magyar vonatkozása is van a témánknak.
Árpád-házi Szent Erzsébet és IV. Lajos türingiai tartománygróf három gyermeke közül a legkisebb, Gertrúd 1227-ben, édesapja halála után néhány nappal látta meg a napvilágot. A gróf a Szentföldre tartó ötödik keresztes hadjárathoz csatlakozott, de útközben megbetegedett és Szicíliában elhunyt. A történetnek az a része bizonyára mindannyiótok számára ismerős, hogy Erzsébet megözvegyülve lemondott a világról, gyermekeit férje családjára bízva belépett a harmadrendi ferencesek közé, és 24 éves korában, 1231-ben bekövetkezett haláláig a betegek és a szegények gondozásának szentelte életét. Három gyermeke közül a legfiatalabb, a később boldoggá avatott Gertrúd kétéves korában az altenbergi premontrei apácakolostorba került, ott nevelkedett és alig 21 évesen apátnője lett a közösségnek, amit aztán majdnem ötven éven keresztül, haláláig (1297) ő irányított. Altenberg an der Lahn felvirágzott Gertrúd vezetése alatt: örökségéből és más adományokból új, gótikus stílusú templomot építtetett a rendházhoz, ezt ellátta a megfelelő berendezéssel és díszítéssel, és több új épülettel is bővítette a főképp szegények és betegek gondozásával foglalkozó kolostort. Gertrúd nővére, Zsófia az Altenberghez közeli Marburgban tartotta udvarát és a testvérek mindent megtettek, hogy szent édesanyjuk tisztelete és a család emlékezete fennmaradjon, például alapítványt hoztak létre a templomban – ez a korban azt jelentette, hogy adott gyakorisággal miséztek a családtagok lelki üdvéért, illetve ebből az adományból díszíthették is a liturgikus teret (pl. üvegablakokkal, szobrokkal, miseruhákkal, oltárterítőkkel).
Az altenbergi kolostor templomának a díszítésére készült a 13. század második felében az a két monumentális (kb. 1,5x3,5 méteres) „illusztrált” textil is, amit most megmutatok nektek. Mindkettő az „Opus Teutonicum” néven ismert, a középkorban különösen a mai Németország területén található tartományokban elterjedt hímzéstechnika egyik típusával készült: fehér lenvászon alapra hímezték natúr/fehérített lenfonallal vagy selyemmel. Ez talán furcsán hangzik, hiszen így az ábrázolt képek beleolvadnak a háttérbe, de a legfrissebb vizsgálatok kimutatták, hogy a fehér hímzés nem volt teljesen fehér, a kontúrokat és a latin szövegfeliratokat sötétkék vagy barna színű, azóta teljesen kifakult fonallal hímezték. A középkori német fehérhímzés másik jellegzetes vonása, hogy különféle öltéstípusokat használ egyes részek kitöltésére (laposöltés, száröltés, láncöltés, gobelinöltés, téglaöltés, stb.), így a különböző textúrák kontrasztja színek használata nélkül is térbe emeli az ábrázolásokat.
Közvetlen bizonyítékunk arra valószínűleg soha nem lesz, hogy Szent Erzsébet leányai maguk is részt vettek ennek a két műalkotásnak az elkészítésében. De mivel az Opus Teutonicumot a 13-14. században épp a német nyelvterület apácakolostoraiban művelték magas szinten, és más textilek esetében vannak konkrét nyomai is annak, hogy a nővérek és maga az apátnő hímezte a liturgikus tér díszítésére szánt darabokat (pl. szöveges dedikáció szerepel a hímzésen, felsorolva az adományozók és a készítők nevét), talán nem tévedünk nagyot, ha feltételezzük, hogy Gertrúd és Zsófia így akartak személyesen is tisztelegni édesanyjuk és családjuk emlékezete előtt.
(Források: Stefanie Seeberg: Women as Makers of Church Decoration, in: Reassessing the Roles of Women as ’Makers’ of Medieval Art and Architecture, ed. T. Martin, Leiden/Boston, Brill Academic Publishers, 2012. és Stefanie Seeberg: Textile Bildwerke im Kirchenraum: Leinenstickereien im Kontext mittelalterlicher Raumausstattungen aus dem Prämonstratenserinnenkloster Altenberg/Lahn. Berlin, Michael Imhof Verlag, 2015.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése